2022-03-15 00:40:16 INTERVJU S ANAMARIJOM POZAIĆ Učiteljice Pozaić, prije šest godina naučili ste me prva slova. Sjećate li se možda kako mi je išlo? Sjećam se, jako dobro ti je išlo, imala si dobro predznanje, znala si sva slova prije početka i nisi imala nikakvih poteškoća. Lijepo si svladavala tehniku čitanja i voljela si čitati. Uvijek si se rado javljala štogod da smo radili. Nadam se da je i sad u šestom razredu tako. Tako je, samo sad se ponekad javljam i kad ne treba😊. Dođu li neka djeca u prvi razred a da već znaju čitati kao velika? U prvi razred dolazi skupina djece koja je vrlo različita, ima dosta djece koja znaju čitati i imaju neka predznanja te poznaju slova, a ima ih opet puno koja ne poznaju sva slova. No, najbitnije je za prvi razred da se raspoznaju glasovi. Kad djeca prepoznaju glasove, kad osvoje analizu i sintezu glasova, nema nikakvih poteškoća u čitanju.
Što najviše muči čitače početnike? Čitače početnike muči glasovna analiza i sinteza, a ako ona nije usvojena, javljaju se problemi s čitanjem. Ne znam sjećaš li se… kad ste vi bili mali, uvježbavali bismo glasovnu analizu igrajući igricu Iz Splita vozi brod i taj je brod prevozio na određeno neko slovo. Sjećaš li se te igrice? Sjećam se, bilo je baš zabavno, a puno je djece baš tada zavoljelo slova i čitanje. Da, i tom igricom… kad kažeš da je bilo zabavno čitanje, onda je već pola posla napravljeno, tada se čitanju pristupa sa radošću, a ne s nekakvom tlakom. Volite li više čitati ili učiti druge čitati? Pa… volim učiti druge čitati i drago mi je kad neko dijete počne lijepo čitati, pogotovo ako jedan dulji period nema napretka, mi učiteljice kažemo da se dogodi klikić u glavi kad se najednom sve riječi poslože i počne lijepo čitanje. Za svoju razbibrigu obožavam čitati kriminalističke romane. Uče li današnji prvašići brže čitati od onih na početku Vašeg rada? E, to ćemo tek vidjeti! Naime, od protekle je školske godine novi plan i program i sad se vještine čitanja i pisanja usvajaju dvije godine. U prvom smo razredu naučili samo tiskana slova, a u drugom razredu učimo pisana slova pa samim time ima više vremena za usvajanje čitalačkih vještina. Vrijeme će pokazati je li to nužno dobro ili nije, ali svakako je dalo malo više vremena za one koji imaju poteškoća u čitanju. Zašto poneka djeca vole čitati knjige u prvim godinama školovanja, a kasnije baš i ne? Na početku školovanja čitaju i mame, uglavnom su to slikovnice u kojima prevladavaju slike i povezuju se tekst i slika pa je to lakše, jednostavnije i zanimljivije. Kako vrijeme ide, slika je manje, tekstovi su dulji i djeca automatski pred tim duljim tekstovima pokazuju određenu bojazan pa tada treba i dalje i dalje poticati čitanje da biste zaplovili u svijet mašte i da bi vam u tom svijetu mašte bilo lijepo. Jeste li kao dijete voljeli čitati i koja vam je bila omiljena knjiga? U početku mi je čitanje, moram priznati, dosta teško išlo, ali mogu se puno zahvaliti svojoj pokojnoj baki koja je radila na tome da ja svoje čitanje usavršim da bih do četvrtog razreda bila među prvih pet čitača u razredu. Znači, pravi sam primjer toga da radom, disciplinom i vježbanjem dolazimo do najboljeg rezultata. Najdraža knjiga mi je oduvijek roman Junaci Pavlove ulice koji je još uvijek u lektiri za peti razred. Moram naglasiti da sam čitajući tu knjigu naučila puno toga o dobru i zlu, ali u stvarnom svijetu, ne samo u bajkama kako je bilo dotad. Kako se tebe dojmila ta knjiga?
Bila je napeta, bila sam sretna što su osvojili grund, a onda tužna kad je Nemeček umro… baš su mi se miješali osjećaji. Da, vidiš baš je to zanimljivo, knjige u nama pobuđuju različite osjećaje i baš si to lijepo rekla, miješali su ti se osjećaji, zato je taj roman i meni ostao tako upečatljiv i uvijek ću ga se sjećati. Kad te knjiga dirne, onda je to prava stvar. Nauče li svi lijepo i izražajno čitati? Svi nauče čitati, naravno određen broj djece ima i poteškoće pa se to u daljnim godinama školovanja nastoji nadoknaditi, a ako se udruže i učitelj i roditelj i dijete, problema u čitanju nema ili se brzo riješe. Čovjek se uvijek trudi i posebno razveseli onima koji su došli baš bez ikakvog predznanja da se oni motiviraju i da zavole čitanje, a s vremenom prema mom iskustvu, srećom, čitaju svi. A na kraju, kad već nauče čitati, vole li samostalno posegnuti za knjigom i čitati? Pojedini vole jako i pokazuju zanimanje. Nedavno smo imali anketu u razredu pa su neki rekli da ih moraju tjerati mame. Oni sami nisu baš motivirani, ali zato im stalno govore i mame i učiteljice da moraju čitati. I kad jednom to prime u svoje glavice, ide lakše i mnogi od njih zavole knjigu i redovno vise u knjižnici. Što najčešće traže u knjižnici, što čitaju? Vole čitati bajke, osobito one koje se obrađuju u školi ili za lektiru, a primijetila sam da ne vole baš čitati sadržaj prirode i društva jer ima riječi koje su im teže i zahtjevnije pa se trebaju oko njih više potruditi.
Dovršite rečenicu: Knjiga je za mene… Knjiga je za mene odmor i uživanje. Hvala učiteljice Pozaić, na ugodnom razgovoru. Želim Vam da svu djecu naučite lijepo čitati i da svi postanu pravi ljubitelji čitanja. Hvala Dora, nastavi dalje čitati i širi tu ljubav među svojim vršnjacima jer i sama si rekla da s odrastanjem sve manje čitamo. Nemoj nikad zanemariti čitanje, ne samo zbog učenja već i zbog osobnog užitka i zadovoljstva.
|
Osnovna škola Veliko Trgovišće |